2011. február 6., vasárnap

Interjú Antal Péterrel, a "házi kalkulátor-múzeum" gazdájával

Következzék egy interjú Antal Péterrel, a "házi számítástechnikai őslénypark", avagy kalkulátor múzeum gazdájával. A gyűjtő weboldalán nagyon sok régi zsebszámológép tekinthető meg (a képen például egy TI-59 látható 1977-ből), és az órák iránt érdeklődők is számos érdekességet láthatnak, olvashatnak.

- Szia Péter! Mikor találkoztál az első elektronikus számológéppel, és hogyan kezdted el gyűjteni a kalkulátorokat?
- Régen, ifjúkoromban, a 70/80-as években. Talán ezért is elsősorban a 70-es évek LED-es és VFD kijelzős számológépeit gyűjtöm. Villamosmérnökként, informatikusként amúgy is természetes munkaeszközeim voltak mindig, a kiöregedett darabokat is megőriztem, de leglelkesebb és legelmélyültebb használójuk-ismerőjük egyetemista koromban voltam. Igazán nem tartom magam számológép-gyűjtőnek, valójában óragyűjtő, hobbiórás-restaurátor vagyok, ez amolyan "melléküzemág". Eleve talán rendhagyó kicsit az attitűdöm, mert a számológépben én nem a képességeit-tudását nézem-keresem elsősorban, hanem mint elektronikus berendezést szemlélem, vonzanak a sajátságos, érdekes, rendhagyó megoldások, túlbonyolított NYÁK-ok, a számológépeimet kivétel nélkül szétszedem, sokat meg is javítottam, kitisztítom őket - a lapomon nagyon kevés kivétellel ezért szerkezeti-elektronikai képek is vannak róluk.

- Hány kalkulátor található a gyűjteményedben?
- Jelenleg olyan hatvan darab körül lehet, a használaton kívüliek cipősdobozokban laknak. De elég sokat használok is. Elsősorban LED-es Texasokat, azokat kedvelem a legjobban.

- Melyik a kollekciód kedvenc darabja?
- Ezen még nem is tűnődtem, igazán, egyértelműen kitüntetett darabot nehezen tudnék mondani. Számomra nagyon kedves darab a TI 59/PTK 1096, mivel ezt, mint komoly számológépet még középiskolás koromban, szintén mérnök édesapámnál, mint akkor high-tech munkaeszközként ismertem meg. De a PTA 4000-hez is fűz sok személyes élmény, anno sok programot írtam rá. Ezzel együtt most az asztalomon számolgatásra egy TI 30, az "ős" TI 2500, és egy Hunor-86 hever - mostanság már "tudományos" számításokat nem nagyon végzek rajtuk, inkább kalkulációkhoz, üzleti számolgatásokhoz kellenek.

- Van olyan számológép, ami nincs a gyűjteményedben, de szeretnéd megszerezni?
- Hajjaj, jópár. Vadászok a korai LED-es HP kalkulátorokra, például egy HP-65-öt, vagy egy jól működő HP-41-et is szívesen begyűjtenék, de figyelem, hátha felbukkan egy Texas SR52, vagy az általam annyira már nem rajongott, modern, de még korai LCD modellek között egy Casio FX-601 v. 602. És nagyon kedvelem a korai szovjet-orosz számológépeket, a nyakatekert, túlbonyolított, sokszor kezdetleges, de mégis használható megoldásaikért. Igyekszem emellett a hazai vonalat, az EMG ill. Híradástechnika modellpalettáját begyűjteni.

- Fűznek érdekes emlékek, élmények egy-egy kalkulátorhoz?
- Talán diákkoromra visszagondolva akadnak ilyen esetek. Akkor még "komolyan" használtam ezeket, a 80-as évek végén nálunk még komoly és ritka darabnak számító, de az egyetemen már engedélyezett használatú kis pocket computereket használtam például puskának - a Basic-ben programozható PTA 4000-es készülékbe REM-es megjegyzés sorokba írogattam be a villamosságtanból megjegyezhetetlen hosszúságú képleteket... De ennél nagyobb izgalmakról azért nem tudok beszámolni. :-)))

- A programozható modellekre milyen programokat írtál?
- A 80-as években még írogattam ("nyári diákmunkásként") épületgépész-mérnök édesapán munkáját segítendő elég komoly mérnöki méretezéseket, PTK 1096-ra, majd PTA 4000-re, ami a kis, színes rajzolóművével komoly grafikus megjelenítést is lehetővé tett. És bár 90 után sokáig ("természetesen" PC környezetben) programfejlesztéssel is foglalkoztam, de a programozható számológépek képességei egy mostanság általam nem igen bejárt tartományba esnek, az egyszerű kalkulációkhoz túl bonyolultak, tervezői feladatokhoz viszont túl egyszerűek. A diákkoromban igen vágyott HP 48 grafikus számológépet például igazán kezelni is alig-alig tudom, de így is örömmel tölt el a birtoklása. :-)))

- Találkoztál már korábban a Számológép Bloggal?
- Igen, beleolvasgattam már, létezése nem jelentett újdonságot.

- Köszönöm szépen az interjút!
- Szívesen!

(További interjúk ide kattintva olvashatóak.)

Nincsenek megjegyzések: