2009. november 23., hétfő

Interjú a tudományos számológépes óra alkotójával


Sikerült interjút készítenem David L. Jones-szal, aki a kenguruk és koalák (és Nicole Kidman) földjén kifejleszette a MicroWatch házilag összerakható tudományos számológépes órát. Az angol tudásom elég gyenge, így külön köszönet Davidnek, hogy átrágta magát a nyelvtani hibáktól hemzsegő levelemen, és válaszolt kérdéseimre. Bízom benne, hogy magyarra fordításban jobb vagyok, és sikerült helyesen visszaadnom a válaszait. Akkor következzék az interjú:

- Szevasz David, gratulálok a házilag összeépíthető tudományos számológép órádhoz, és riszpekt. Honnan jött az ötlet, hogy saját számológépes órát építs?
- Az ötlet sok-sok évvel ezelőtt született, azt követően, hogy a Casio CFX-400 típusú számológépes órám eltört. De csak akkor kezdtem komolyabban foglalkozni a tervvel, amikor megtaláltam a kompakt, 53 mm * 20 mm-es LCD panelt. Aztán a 2007-es Circuit Cellar Microchip tervező versenyre elkészítettem a MicroWatch-t. De sajnos csak egy apró díjat nyertem. Ez a verseny az oka egyébként, hogy a MicroWatch PIC24 processzort és egyéb Microchip gyártmányú alkatrészeket is tartalmaz. Végül is nem arra törekedtem, hogy egy divatos karórát készítsek, hanem hogy megnézzem, mit tudok kihozni a boltban megvásárolható alkatrészekből. Így aztán a hagyományos óratokozás szóba sem jöhetett.

- Magad is gyakran hordod a MicroWatch órádat?
- Nem, egyáltalán nem. Miután elkészítettem, az újdonság varázsát elveszette számomra. Nem olyan tetszetős a dizájnja, hogy karóraként hordjam; ráadásul túl nagy és széles az én kis csuklómra.

- A MicroWatch készleteket* otthon készíted? (az olvasóknak: a MicroWatch vásárlói ebből a készletből, kitből rakhatják össze saját órájukat)
- Igen, én magam végzem, végeztem a készletek (kitek) összeállítását és eladását, és a főpanelt is magam rakom össze kézzel melbourne-i otthonomban. Egyébként én már nem árusítom a készleteket, de már tárgyalok egy brit arccal, aki hamarosan újra piacra dobja.

- Gyűjtöd a zsebszámológépeket és a számológépes órákat?
- Van egy kis gyűjteményem különféle számológépekből, Casio, Hewlett Packard, Texas Instruments vegyesen. Órából csak három másikkal rendelkezem, így ez nem nevezhető gyűjteménynek. Az Casio CFX-400 számológépes órámat már sok évvel ezelőtt eladtam, még mielőtt az ebay megjelent volna.

- Ha nem üzleti titok... hány MicroWatch készletet adtál el?
- Néhány százat, de nem vezettem pontosan az eladásokat.

- Rejtettél el "easter eggeket", titkos, trükkös funkciókat a MicroWatch órában?
- Az eredeti firmware-ben (megj.: a karóra operációs rendszerében) volt pár easter egg, például ha valaki negatív számból akart gyököt vonni, nem hibaüzenetet vagy komplex számot kapott eredményül, hanem 42-t (ami a válasz a Világmindenség meg minden nagy kérdésére a Galaxis útikalauz stopposoknak c. regényben). De a firmware kódja most már nyílt, és az új programozók kivették belőle ezt a "húsvéti tojást".

- Olvastam, hogy már tervezed a MicroWatch következő változatát. Milyen újdonságokkal fog szolgálni ez az óra? Populárisabb, divatosabb dizájn? Nagyobb kijelző?
- Az biztos, hogy teljes pont mátrix kijelzője lesz (128 x 32 pixeles) (megjegyzés: a korábbi változat karakterenként mátrixos volt, nem teljes pont mátrix), érintőpaneles gombsort kap, és teljes lesz az óra tokozása. A processzora 512KB-os PIC32 lesz. A kijelző folyamatos működésre is képes lesz, és USB-n keresztül is tölthető lesz.

- A MicroWatch a kedvenc projekted?
- Ez így túlzás, hogy a "kedvenc projektem", de az biztos, hogy a legnépszerűbb.

- Melyik a kedvenc funkciód a MicroWatch órán?
- A beépített sakk :)

Köszönöm szépen az interjút Davidnek, és kíváncsian várjuk a MicroWatch (uWatch) következő változatát.

Nincsenek megjegyzések: