2009. november 12., csütörtök

Interjú Nagy Gáborral, az iPhone "Graphing Calculator" fejlesztőjével

A Tóth Viktorral, az rskey.org oldal tulajdonosával készített interjú után következzék még egy érdekes beszélgetés; ezúttal Nagy Gábor, az iPhone népszerű (és mindössze 1 dollárért letölthető) grafikus számológép alkalmazásának fejlesztője nyilatkozott a Számológép Blognak:

- Gratulálok a Graphing Calculator alkalmazás sikeréhez. Hány letöltésnél tart a program?
- Most már több mint 70,000 példányt adtam el. Nekem ez csak egy hobby a munka mellet, és soha nem számítottam ekkora sikerre.

- Van vagy volt valamilyen "hagyományos" grafikus számológéped?
- Igen. Én egy TI-89 számológépet használtam az egyetemen, és egy TI-85-öm volt középiskolában. A TI-85 egy 6 MHz-es Z80 processzoron futott, és szoktam rajta programozni assembly játékokat. A programozás az már nagyon régóta a kedvenc időtöltésem.

- Ha ez meghatározható, mennyi időt töltöttél / töltesz a Graphing Calculator fejlesztésével? Milyen irányba fejleszted / fejlesztenéd tovább a programot?
- Sajnos nem számoltam az órákat. Azt tudom hogy version 1.0.0-t azt három hétvége alatt írtam meg, de azóta szinte minden hétvégén foglalkoztam vele. A tech support e-mailek válaszolása elég sok időbe telik. Szeptemberben nagyon sok e-mailt kaptam mert sokan akkor próbálták ki a programot először az iskola miatt. A tervem az hogy minél hasznosabb legyen a program középiskolások számára. A vásárlók nagy része Amerikai középiskolás. Minél jobban hasonlít a TI számológépekhez, annál boldogabbak lesznek a vásárlók.

- Van az alkalmazásnak olyan része, funkciója, amit nagyon bonyolult volt megoldani, és ezért különösen büszke vagy rá?
- Van egy pár dolog ami olyan bonyolult hogy a még mindig nem oldottam meg pedig kérik mindig. Az egyik ilyen dolog az implicit függvény ábrázolás (pl: x^2 + y^2 = 25). Ezt csak úgy tudja a számológépem kirajzolni mint két függvény. y1(x) = sqrt(25 - x^2) y2(x) = -y1(x) Arra büszke vagyok hogy befejeztem és mindig javítok a programon. Van egy fél tucat iPhone játék amit elkezdtem de soha nem fejeztem be.

- RPN üzemmóddal tervezed kiegészíteni a kalkulátort?
- Nem mert a legtöbb ember nem tudja használni az RPN-t, és sok fontosabb dolog hiányzik a számológépemből. Nagyon sok ötletem van de nem elég az idő. Ha a munkahelyemet nem szeretném akkor a számológépen dolgoznék minden nap és gyorsabban tudnék haladni.

- Mi az a letöltési mennyiség, vagy lélektani határ, amit szeretnél elérni a kalkulátorral? A 100.000-et szerinted eléri?
- Már elértem azt a lélektani határt. Először csak abban bíztam, hogy behoz $10,000-t ami segítene az esküvőt kifizetni. Most házasodtam júniusban. Úgy gondolom, hogy a 100,000-t mindenképpen el fogom érni most már a következő 5-6 hónapban. Az eladások száma sokat változik hónapról hónapra.

- Írtál már korábban valamilyen platformra számológép programot?
- Sok programot írtam, de ez az első számológép.

- Nem gondoltál arra, hogy a Graphing Calculator helyett valamilyen frappáns nevet adj a kalkulátorodnak?
- Sokat gondolkoztam a néven, de rájöttem, hogy itt a USA-ban mindenki "graphing calculator"-nek hívja. Nem hiszem hogy ennél jobb nevet tudtam volna adni. Valószínűleg a program neve sokat segített abban hogy a gyerekek megtalálják.

- A (sajátod után) melyik a kedvenc grafikus számológéped?
- A TI-89. Az iPhone-on pedig egy RK-83 (http://www.rkalk.com) nevű program. Én természetes módon megvettem az összes iPhone számológépet. Sok jó számológép van az enyémen kívül.

- Rejtettél el valamilyen "easter egget" a kalkulátorban?
- Gondolkoztam rajta. Nagyon sok tanár kérte hogy TV-hez szeretné kötni a programot. Én ezt meg is csináltam de az Apple nem engedi valami oknál fogva. A TV cable az csak a film nézésre van kitalálva, és app-ek nem használhatják. Itt egy pár fénykép:
http://www.iphone-calc.com/GraphCalcTVOut/GraphCalcTVOut-thumb-1.jpg
http://www.iphone-calc.com/GraphCalcTVOut/GraphCalcTVOut-thumb-2.jpg
http://www.iphone-calc.com/GraphCalcTVOut/GraphCalcTVOut-thumb-3.jpg
Mivel az Apple nem engedi meg, ezért nem tettem bele még easter eggként sem.

- Ha nem üzleti titok... A Graphing Calculator üzletileg a legeredményesebb iPhone programod, vagy van még sikeresebb?
- Van egy másik iPhone programom, de a mai napig még csak pár százan vették meg. Természetesen ez egy kicsit sem lep meg. A Graphing Calculator-rel nagyon szerencsés voltam.

- Szerinted még sokáig megmarad a Texas Instruments dominanciája, vagy hamarosan többségben lesznek a nem dedikált grafikus számológépek?
- A TI dominanciája nagyon sokáig meg fog maradni. Az iskolákban nem engedik meg hogy telefont használjanak vizsga alatt, és sok tankönyv TI számológépekhez van megírva.

- Figyelemmel követed a dedikált grafikus számológépek fejlődését? Mit gondolsz a TI-Nspire kalkulátorról?
- Sajnos nem sokat tudok az új számológépekről. Valószínűleg venni fogok egy TI Nspire-t csak azért, hogy ötleteket szerezzek. Pontosan ezért vettem meg az összes számológépet amit a telefonra készítettek mások.

- Találkoztál már korábban a Számológép Bloggal, vagy most először?
- Most először.

Az olvasók nevében is köszönöm szépen az interjút Nagy Gábornak, és még sok letöltőt kívánok a Graphing Calculator-höz, és további sikeres fejlesztéseket. (kép forrása: technet.hu)

Nincsenek megjegyzések: