2010. január 23., szombat

Interjú Litauszky Györggyel

Folytatódik a Számológép Blog interjú-sorozata. E bejegyzésben Litauszky György (akinek a TI-92 programozása a hobbija, és több programja, geometriai alkalmazása is megtalálható a TIcalc.org oldalon) válaszol pár kérdésre.

- Szia! Miért éppen TI-92? Milyen számológépek jöttek még szóba, mielőtt a TI-92-det megvásároltad volna?
- Igazából én számítógépen programozgattam, néha jövelelempótlás céljából is. A számológépek mindig tetszettek, de a legkomolyabb gépem csak egy szögfüggvényes Sanyo volt. Amikor az elromlott, vettem egy Ronix 82ES-t. Akkor láttam mekkorát fejlődtek a számológépek. Nézegettem az interneten a kézikönyveket, melyik kalkulátor utasításkészlete hasonlít legjobban valamilyen PC-s programnyelvhez. Így találtam meg a Texast. A 92-n meg ugye még a billentyűzet is hasonló.

- Amikor nagyon beleástad magad a számológép-programozásba, mennyi időt töltöttél ezzel? Mostanában mennyit foglalkozol vele?
- Mivel szeretek programozni, eleinte minden szabad időmet ezzel töltöttem. Mostanára már lehiggadtam egy kicsit, csak majdnem minden szabad időmben veszem elő a gépet.

- Assembly-ben is programoztál, vagy csak TI-Basic-ben?
- Sajnos nem tudok gépi kódban programozni, így maradt a TI Basic. A lehetőségek nyilván sokkal szűkösebbek de ezzel is lehet elfogadható sebességű programokat írni. Főleg ha az ember Zx Spectrumon nőtt fel és be tud vetni egy-két régi trükköt. A TI Basic egyébként már egyáltalán nem hasonlít a régi értelemben vett Basic-re. Egy gondosan megtervezett jól átgondolt programnyelv. Engem inkább egy kicsit már a Pascal-ra emlékeztet.

- Melyik az a program vagy megoldás, amelyikre a legbüszkébb vagy?
- A legkedvesebb programom TI-re egy kis összeadóprogram. Komolyabb számológépeken mindig nehézkes sok tétel egyszerű összeadása, én főleg az idő beírásával voltam bajban. Ezért írtam ezt a programot, amivel számokat vagy időt lehet összeadni egyszerű Enter leütéssel. A tételek visszakereshetők, szerkeszthetők. Sokat javítgattam hogy minél rövidebb és gyorsabb legyen. Van benne egy-két érdekes megoldás, például nem a szokványos módon ír a kijelzőre. Gyors lett és könnyen kezelhető. Egy kis csinosítgatás után beküldtem a ticalc.org fórumra is: http://www.ticalc.org/archives/files/fileinfo/410/41006.html

- A TI-92 használata, programozása, az algoritmizálás főleg kikapcsolódás, hobbi számodra, vagy esetleg a hétköznapok gyakorlatában és/vagy a munkádban is hasznát veszed?
- Főleg hobbi, de írtam rá pár munkával kapcsolatos programot is. Ezek matematikailag egyszerű de egyébként összetett, ismétlődő műveleteket hajtanak végre és az eredményeket göngyölítik, tárolják. Azon kívül használom feljegyzések, címek, telefonszámok, fontos adatok tárolására, naptárnak, órának. Gyakorlatilag mindig nálam van, sokszor tábori körülmények között. Az meg külön előny hogy a matematikai tudása is komoly.

- Elcserélnéd valamilyen másik számológépre a TI-92-det, vagy nincs olyan kalkulátor, amelyért megválnál tőle?
- Mivel nincs összehasonlítási alapom, talán egy Voyage 200-ra.

- Ha van "álom számológéped", az milyen lenne?
- A mostani gépemhez hasonló, kisebb mérettel, nagyobb tudással. Fontos hogy amit nem tud arra könnyen be lehessen programozni. Állítólag az Nspire utasításkészlete szűkösebb az eddigi TI gépekénél. Ha így van az kár, mert sok programozó nőtt fel a TI kalkulátorokon. Erre jó példa a ticalc.org listavezető programja: http://www.ticalc.org/archives/files/fileinfo/84/8442.html

- Köszönöm szépen az interjút!

Nincsenek megjegyzések: