2010. november 29., hétfő

Interjú Sztahura Jánossal, egy számológép-gyűjtővel

Néhány bejegyzéssel ezelőtt már írtam Alniyat, azaz Sztahura János gyűjteményéről. A gyűjtő most interjút is adott:

- Szia Alniyat! Hogyan kezdted el gyűjteni a számológépeket?
- Először is köszönöm, hogy megtiszteltél érdeklődéseddel. A kérdésedre válaszolva, elég korán kell kezdenem a történetet. Még édesapám ültette el fejemben a technika iránti érdeklődést egész korán, ami semmilyen korlátot nem fogadott be, így mind mechanikai, mind elektronikai érdeklődésem szerteágazó lett. Ilyen beoltott vénával nem tudtam elmenni semmilyen kütyü mellett, ami világított, zakatolt, számolt. Első számológépeim a '80-as években már itt-ott megtalálható lapkaszámológépek közül kerültek ki. Majd sikerült megismerkednem a magyar csodával, a Híradástechnikai Szövetkezet TK-1023 jelű számológépével. Ez az életemben olykor előforduló "szerelem első látásra" vonzalom volt. Aztán megkaptam, valahol 1987 tájékán, a saját számológépem, egy SHARP EL-531A-t, amit mind a mai napig a legnagyobb szeretet és tisztelet mellett használok. S mivel szakmám is köt és kötelez ezen kütyükhöz, apránként szépen lassan birtokos lettem, s a birtokolható gépek száma gyarapodott, lévén, hogy matematika tanár vagyok egy középiskolában.

- Hol tartod a számológépeidet?
- Sanyarú és fennkölt a helyzetük gépeimnek. Sanyarú, mert funkciójukat csak részben és korlátozottan láthatják el, és fennkölt, mert a működőképes gépeket használom, és olykor diákjaimnak is beviszem órára, hagy lássanak olyat, ami már nekik csak a múlt egy szeletkéje. Sajnos a többség dobozban várja a szebb napokat.

- Mi a gyűjteményed legfrissebb darabja?
- Legfrissebb darabja egy HUNOR 86, melyet a magyar EMG készítette a '70-es években. Ebben a blogban is volt már kép róla (http://szamologep.blogspot.com/search?q=hunor).

- A TI-82-re írtál programokat? Ha igen, milyeneket?
- Igazi, szívemnek kedves "igazán büszke vagyok magamra" programot nem írtam rá. Nem volt miért. A klasszikus grafikai alkalmazásokat használtam rajta, játszadoztam a funkcióival, kisebb egyenlet megoldó programok készültek, de ennyi volt a legtöbb. Magát a gépet az adatgyűjtő és feldolgozó lehetőségei miatt szereztem be (elérhető ára miatt), de később nem folytattam a kiépítését, mert sokkal praktikusabb eszközök vannak már a piacon. Jelenleg nagylányom használja, neki már kell a középiskolai tanulmányokhoz.

- Melyik számológépedet, számolóeszközödet tartod legérdekesebbnek, ill. melyik számodra a legértékesebb?
- Legérdekesebb "gépem" a szorobán. Érdekessége az egyszerűségében és sokoldalúságában rejlik. Nem akarok itt most gyorstalpalót tartani a használatában, de tény, hogy összeadni, kivonni gyorsan meg lehet rajta tanulni és egy hagyományos versenyen simán megveri a zsebszámológépeket. (Az emberi agy ugyanis gyorsabb, mint az ujjunk és szemünk kombinációja). Aki teheti, gyermekét matematikai tanulmányainak kezdetén taníttassa ki szorobánnal számolni. MEGÉRI! :) Legértékesebb gépem nem annyira árát, mint eszmei értékét tekintve "drága" nekem. Egy TI-30-as a hőskorból (Made in Italy), melyet "pótpapám" ajándékozott nekem egy rendkívüli pillanatban. És hálásan teszi is a dolgát még mindig, mert használatban van mind a mai napig.

- Melyik kalkulátorodat használod a leggyakrabban?
- Mi sem egyszerűbb, CASIO fx-78. Kicsi, helyes kis jószág, zsebben lapul s mindig kéznél van.

- Milyen számológéppel bővítenéd szívesen a kollekciód?
- Be kell vallanom, hogy nagy tisztelője vagyok a Texas Instruments cég gyártmányainak. Az elektronikai érdeklődésem kezdeteitől ismerem a cég termékeit, hiszen a legelső integrált áramkörök atyjairól van szó. Bármilyen régebbi, vagy komolyabb Texas gép jöhet, s bizony sok hiányom van még. Voyage 200, azt hiszem ettől már nagyot dobbanna a szívem.

- Találkoztál már korábban a Számológép Bloggal?
- Internetes kutakodásaim során már jártam itt, de csak korlátozottan néztem eddig körül. Azóta viszont fedeztem fel további érdekes cikkeket Nálad.

- Köszönöm szépen az interjút!
- Szívesen, további sok sikert kívánok én is a blogodhoz!

(Alniyat személyes weboldala ide kattintva tekinthető meg, további interjúk pedig itt olvashatóak.)

Nincsenek megjegyzések: