2010. július 28., szerda

Interjú Király Gáborral, egy számológép-gyűjtővel

A Számológép Blog interjú-sorozatában fogadjátok szeretettel Dextert, azaz Király Gábort, egy lelkes zsebszámológép-gyűjtőt és programozót.

- Szia Dexter! Mikor és hogyan kezdted gyűjteni a számológépeket?
- Kb. 4 éve más jellegű dolgok iránt érdeklődve találtam rá a magyar internetes aukciós oldalakra. Ezeken böngészve, véletlenségből találtam egy Casio fx-4000P-t. Megvettem, kipróbáltam, felébredt a régi tűz. Később meg egy fx-4500P bukkant fel, ráadásul igen olcsón, muszáj volt megvenni. Na, azóta nincs megállás.

- Mi az, ami megfog egy számológépben, vagy milyen szempontok alapján választod ki a beszerzendő kalkulátorokat?
- Nagyon szeretem a notesz-szerűen kinyitható, bőrtokos gépeket. Karcsúak, elegáns fémborítással. Olyan kort idéznek, amikor a funkcionalitás, a szépség és a minőség még kart-karba öltve járt.
Sajnos nálam a kínálat határozza meg a keresletet, igyekszem szerény keretek között mozogni. Egyre ritkább, hogy valamiért komolyabb összeget vagyok hajlandó áldozni.

- Melyik a gyűjteményed kedvenc darabja...?
- Talán a Sharp PC-1201. Ez, a PC típusjelölés ellenére nem egy zsebszámítógép, hanem egy klasszikus programozható számológép, VFD kijelzővel, a '70-es évek végéről. A nagyobb márkákat messze megelőzve backup elemekkel biztosítja a memória megőrzését, nem csak kikapcsolva, de a fő elemek cseréje esetén is. Lehet, a legritkább darab a gyűjteményemben, amit ráadásul a legolcsóbban vásároltam, mint "működésképtelen menedzserkalkulátor"-t. A teljes gyári dokumentációt is megkaptam hozzá. Ráadásul evvel volt a legtöbb munkám, mire életet leheltem belé, az elemekből kifolyt sav csúnya munkát végzett...

- Hol tartod a számológépeidet? Polcon, vitrinben, dobozokban?
- Sajnos dobozokban, pedig jobbat érdemelnének.

- Vannak olyan kalkulátoraid, amiket különösen "kalandosan" szereztél be, esetleg valamilyen érdekes emlék, történet kötődik hozzájuk?
- Igazán érdekes történetet nem tudnék mondani, mivel főleg aukciós oldalakon szerzem be őket. Aki viszont ismeri ennek a "feeling"-jét, az tudja milyen izgalmas várni az utolsó másodperceket, és csak akkor licitálni, majd megnézni ki lett a befutó... Így elmondva elég ostobán hangzik, de igen addiktív tevékenység.
Kedves emlékeim csupán az első, még "használati tárgy"-ként beszerzett fx-180P-mhez fűződnek. Sok kellemes órát szerzett annak idején, iskolás éveim alatt.
De minden újabb szerzemény megismerése, feltérképezése is igazi kaland. A kézikönyvet csak a legvégső esetben hívom segítségül.

- Mennyire ismersz más (magyar, vagy külföldi) számológép-gyűjtőket?
- Személyesen ismeretségem nincs. De a nagyok weboldalait rendszeresen látogatom.

- Melyik - számológépre írt - programodra vagy a legbüszkébb?
- Büszkeségre okot adó programot talán nem is írtam, de én egyforma büszke vagyok mindegyikre.

- A kijelző- ill. pixelhibás "dummy" gépek mennyire javíthatóak szerinted?
- A kijelző szegmenseinek kimaradását a legtöbbször az átvezető fólia (heat seal) felválása okozza. Ez a fólia a kijelző és a nyák érintkezőire van laminálva, az eljárást precíz nyomás és hőfok értékek betartása mellett kellene végrehajtani, de a fólia minősége is számít. Nos, amit a gyárban nem tudtak rendesen megcsinálni, házilag aligha orvosolható. Igen, ez gyári hiba - szerintem. Az, hogy csak évek múlva jön elő, csupán egy dolog. A mai "made in china" korszakban, pedig már évek sem kellenek hozzá. Sajnos igen sok "tárgyi bizonyíték"-kal rendelkezem ez ügyben, Casio, Sharp, TI, sőt HP gyártmánnyal is.
Vannak cégek, amik foglalkoznak ilyen fólia cserével (Magyarországon, ha jól tudom egy Sharp márkaszerviz vállal ilyet, de az eredményességükről túl sok bíztatót nem hallottam).

- Van valamilyen hobbid a kalkulátorokon kívül, ill. a számológépek mellett gyűjtesz még valamit?
- Régebben harcjármű maketteket építettem, illetve van egy pár airsoft fegyverem is, mondjuk, hogy gyűjtemény.

- Találkoztál már korábban a Számológép Bloggal?
- Persze, rendszeresen szoktam olvasni.

- Köszönöm szépen az interjút!
- Szívesen!

Nincsenek megjegyzések: