2010. április 12., hétfő

Interjú Bárkai Jánossal, a szimbolikus iPhone számológép fejlesztőjével

Bárkai János, a Symbolic Calculator fejlesztője interjút adott a Számológép Blognak.

- Szia János! Hogy jött az ötlet, hogy iPhone-ra számológép programot készíts?
- Még amikor az iPhone előtt Windows Mobile-os PDA-m volt, akkor is bosszantott, hogy nincs egy kényelmesen használható és sokat tudó számológép program rá. Aztán ez eszembe jutott akkor is, amikor az iPhone-ra fejlesztéssel kezdtem foglalkozni, láttam hogy akkor még csak részmegoldások voltak, így gondoltam igény is lenne rá.

- Azért egy szimbolikus kalkulátor elkészí­tése nem kis feladat. Mennyi időt töltöttél a fejlesztéssel?
- Elég nehéz ezt megbecsülni, mivel meglehetősen össze-vissza, hogy mikor mennyi időt szántam rá. Az első kiadás előtt két nekifutásból összesen kb. 3 hónapig foglalkoztam vele, nyilván nem napi x órában, hanem amikor épp időm és kedvem volt hozzá.

- A szimbolikus kalkulációk algoritmusait magad programoztad le a "kályhától elindulva", vagy volt azért valamilyen kiindulópontod, könyvtárad, amiből dolgoztál?
- Az fel sem merült, hogy érdemes lenne mindent nulláról felépíteni. A komoly számítógépes algebra rendszerek mögött elképesztő mennyiségű munka áll, ami nem az egyemberes, párhónapos hobbiprojekt kategóriája. A Reduce nevű algebra rendszert használom (http://reduce-algebra.sourceforge.net/), ami meglehetősen kiforrott és szabadon felhasználható ilyen célra is. De még így is épp elég melós volt a program elkészítése.

- Az iPad megjelenésével tervezed a Symbolic Calculator átdolgozását az új táblagépre?
- Már több felhasználó is jelezte, hogy örülne, ha lenne iPad-es verzió, szóval valamilyen formában igen, előbb-utóbb mindenképpen. Hogy pontosan hogyan, azt még nem tudom biztosan.

- Milyen fejlesztési terveid vannak a programmal kapcsolatban?
- Rengeteg ötletet, kérést kapok, hogy ki mit szeretne látni a programban, de ezeket lehetetlen mind megcsinálni. És már elkövettem azt a hibát, hogy megígértem olyat, amiről utána kiderült hogy sokkal nehezebb megoldani, mint képzeltem, ezért most már inkább nem mondanék konkrétumokat :) Mindenesetre rövidtávon inkább az általános használhatóság fejlesztése a cél, kevésbé a komplikált matematikai funkciók, mivel azok aránylag kevesebb felhasználót érdekelnek.

- Van vagy volt hagyományos (TI, Casio, stb.) grafikus számológéped?
- Egy TI-89-es számológépem van. Igazából a képességeinek csak a töredékével vagyok tisztában, de aránylag sokat használtam/használom, és a Symbolic Calculator készítésénél is ötletforrásként szolgált.

- Nagy Gábor iPhone-ra írt grafikus számológépéről már hallottál? Ha igen, mi róla a véleményed?
- Igen, hallottam. Gyakran szoktak is rá hivatkozni a felhasználók, amikor a függvénykirajzolási lehetőségek fejlesztését kérik. Bár nem szoktam használni, nagyon jó programnak tartom.

- Találkoztál már korábban a Számológép Bloggal?
- Szoktam időnként körbenézni a weben, hogy hol mit írnak a programomról illetve a konkurensekről és egyik alkalommal a Google éppen a blogodra, a Nagy Gáborral készült interjúhoz vezetett, így azóta ismerem a blogot.

- Köszönöm szépen az interjút!

Nincsenek megjegyzések: