2012. január 8., vasárnap

Az én HP-25-öm

Karácsony előtt nem sokkal kaptam a Számológép Fórum egyik tagjától, Tolosától egy HP-25 programozható tudományos zsebszámológépet, így az eddig egy HP-28C-ből és egy HP-19B II-ből álló Hewlett-Packard "flottám" egy harmadik taggal bővült.

A tökéletes működő, LED kijelzős, különleges RPN zsebkalkulátorhoz nem mindennapi módon jutottam hozzá. Sajnos általában nem vagyok önzetlen és jószívű ember, azonban a karácsony előtti napokban Tolosa kért tőlem egy grafikus zsebszámológépes adatkábelt, amit én postára adtam, anélkül, hogy bármit is kértem volna cserébe. Meglepetésemre ő ezért ajándékozott meg a régi, 1975 és 1978 között gyártott kalkulátorral, melyet nagyon szépen köszönök, és mely számomra jelentős eszmei értékkel bír. Tehát még a mai világban is igaz lehet, hogy jótett helyében jót várj, és hogy az önzetlenség akár azonnal, vagy valamikor később megtérülhet.

A számológép érdekességei többek között a "mélyen ülő", tűzvörös LED kijelző (mely hiba esetén kiírja, hogy "Error"), a ki-be kapcsoló illetve a programozási és futtatási mód között váltó csúszka, és a készülékház bájos tömzsisége. És persze az olyan klasszikus HP specifikus tulajdonságok, mint az RPN logika, az nagy Enter gomb, az R/S gomb, valamint az f és g másod- ill. harmadfunkció gomb.

Megjegzés: Örkény István is egy hasonló kalkulátorról, a valamivel későbbi HP-32E-ről ír A fogyasztói társadalom lélektani anatómiája c. egypercesében (igaz, az egy egyszerűbb, nem programozható típus).

(Még több saját számológépem itt Kalkulátorisztánban.)

Nincsenek megjegyzések: